Saturday 7 June 2008

Abordarea telefonica

Scopul telefonului
Regula fundamentală spune că unicul scop al telefonului trebuie să fie obţinerea unei intalniri şi nimic altceva. Prin telefon nu se vinde, nu se spun preţuri, nu se dau informaţii despre ghid, nu se spun avantaje ale produsului şi nu se aminteşte nici o clipă că ar fi vorba despre vanzarea unui serviciu.

FACEŢI” într-o convorbire telefonică de afaceri:
1. Concentraţi-vă doar pe textul telefonic şi nu vă abateţi de la el. Amintiţi-vă! Aveţi doar 3 sau 4 minute.
2. Sunaţi clienţii conform listei pe care a-ţi pregătit-o. Nu săriţi peste numele clienţilor (mai ales cei care v-au “flituit”), chiar dacă nu v-aţi îndeplinit misiunea.
3. Daţi clar şi complet numele dvs. şi numele companiei pe care o reprezentaţi.
4. Spuneţi numele clientului ca o întrebare: “Dl. Popescu? Bună dimineaţa, D-na Ionescu?
5. Repetaţi numele clientului şi al firmei sale (locul său de muncă) încet şi politicos. Clienţilor le place să audă numele lor (folosiţi titluri…) şi numele firmelor lor clar şi politicos.6. Ascultaţi clientul şi acţionaţi corepunzător. Potriviţi-vă prezentarea la ceea ce spune clientul.
7. Potriviţi-vă răspunsul în acord cu tonul clientului şi tempo-ul vorbirii ca să creaţi armonie. Dacă clientul ţipă, vorbiţi mai tare, dacă clientul vorbeşte calm, răspundeţi-i în aceeaşi manieră.8. Ridicaţi şi coborâţi vocea ca să nu fiţi monoton. Acesta creşte atenţia la ceea ce spuneţi.
9. Arătaţi că ascultaţi şi de fiecare dată spuneţi ”Da”, “Înţeleg”. Făcând aşa, clientul simte că vorbeşte cu cineva care gândeşte şi e nerăbdător să fie asistat.
10. Fiţi entuziasmat în timpul conversaţiei telefonice. Aceasta va motiva clientul şi vă va ajuta să vă îndepliniţi scopul.11. Fiţi calm şi arătaţi încredere. Daţi fiecărui client sentimentul de dinamism, profesionalism şi nerăbdarea de a face afaceri, aceasta va fi în beneficiul lui.
12. Fiţi tolerant, politicos şi nu vă enervaţi niciodată.
13. Faceţi complimente clientului şi mulţumiţi-i, dar niciodată nu depăşiţi limitele.
14. Puneţi întrebări prietenoase (zambetul se simte şi prin telefon). Aceste întrebări vor înmuia clientul şi vor creşte amiciţia şi cooperarea.
15. Puneţi întrebări ca: De ce? Cum? Ce credeţi? (atenţie la acestea - pot irita interlocutorul).16. Arătaţi autoritate şi fiţi corecţi. Aceasta va creşte imaginea dvs. profesională în ochii clientului.
17. Vorbiţi într-o manieră controlată.
18. Răspundeţi clar la fiecare întrebare. Dacă nu ştiţi răspunsul la o întrebare, spuneţi asta şi promiteţi că veţi reveni cu un răspuns la o dată viitoare. Nu uitaţi niciodată să sunaţi la acea dată!
19. Încercaţi să gândiţi precum clientul. Facând aşa, veţi fi pregătiţi să răspundeţi la oricare întrebare pe care clientul ar putea să o pună.
20. Încercaţi să înţelegeţi clientul şi nu doar ce spune.
21. Încercaţi să simplificaţi ce trebuie să spuneţi şi vorbiţi cât se poate de clar. Nu faceţi ca clientul să fie confuz.
22. Zâmbiţi! Este greu să te superi sau să ţipi atunci când zâmbiţi.
23. Încercaţi să învăţaţi din fiecare convorbire telefonică. Notaţi ceea ce aţi învăţat şi încercaţi să aplicaţi în apelurile viitoare.



“NU FACEŢI” într-o convorbire telefonică de afaceri:

1. Nu puneţi întrebări clientului la care ar putea răspunde cu “Nu”. Nu întrebaţi “Când ar fi mai convenabil să ne întâlnim? (Stimulare adiţională - atenţie la sinceritate, evitaţi clişeele!).
2. Nu puneţi prea multe întrebări. Majoritatea clienţilor se vor simţi ca fiind interogaţi şi vor opri cooperarea.
3. Nu jenaţi clientul. Nu-l faceţi să se simtă că n-ar fi înţeles ceva şi totul e din vina lui.
4. Nu criticaţi la telefon.
5. Niciodată nu fiţi nepoliticos.
6. Niciodată nu vă pierdeţi răbdarea.
7. Nu fiţi apatic, ezitant, speriat.8. Nu întrerupeţi clientul în timp ce vorbeşte.
9. Nu vă bazaţi doar pe memorie. Notaţi punctele principale.10. Nu ezitaţi să întrebaţi pentru explicaţii, dacă nu înţelegeţi. Aceasta va preveni neînţelegerile.
11. Nu promiteţi nimic din ceea ce nu puteţi onora.
12. Nu discutaţi preţul sau alte amănunte care ţin de vanzarea propriu-zisă.

Exemple/ Studii de caz

Un obstacol personal - secretara
Cum să ai grijă de o secretară eficientă şi hotărâtă?
Un om de vânzări trebuie să fie rapid, energic, decisiv, neezitant, sincer.
- “Bună ziua, cu Dl. Director Popescu, vă rog!
- Cine îl caută?
- Sunt Mihai Socu de la G.C.B. Dl. Popescu este?
- Da este, dar îi voi spune eu ceea ce aveţi de spus.
- Aş dori să-i vorbesc personal.
- Am fost instruită să iau orice mesaj de la cei pe care nu-i cunoaşte.
- Înţeleg. Aş dori să-i vorbesc despre o problemă în care numai dumnealui poate decide. Dvs. îi programaţi întâlnirile?
- Da.
- Ar fi convenabil pentru dânsul să ne întâlnim mâine la 10 sau la 14?
- Nu.
- Iată motivul pentru care vreau să vorbesc cu dumnealui. Este liber?”
Este recomandat să luaţi numele secretarei înainte şi să-l ţineţi/ notaţi lângă cel al şefului ei.


Un alt caz:
- “Bună ziua. Sunt Robert Gherbovan de la G.C.B. Cu Dl. Dir. Tomescu, vă rog!
- Aşteptaţi un moment.
- Bună ziua, Dl. Dir. Tomescu?
- Da.
- Sunt R.G. de la G.C.B. Nu am mai avut plăcerea să vorbim pană acum.
V-am sunat pentru a ne stabili o intalnire. Cand ar fi mai potrivit să ne intalnim? Maine dimineaţă sau după-amianză mai bine?”
1) Credeţi că mi-aţi putea acorda 10 min. din timpul Dvs. săptămana aceasta sau revin cu un telefon spre sfarşitul săptămanii?
2) Bănuiesc de ce doriţi să ne intalnim dar trebui să vă spun că nu eu mă ocup de publicitate (nu am nevoie de publicitate) in firmă.
- Aveţi dreptate insă principalul meu scop este să vin pentru a vă inmana personal G.C.B. Aceasta este politica societăţii noastre. Credeţi că …
...

No comments: